Unity3D C# – Spel Tower Defense del 1

Den här helgen har jag åter installerat Unity – ett program för 2D/3D-spelsutveckling. Vårvädret har inte visat sig från sin ljusa sida så istället för trädgårdspyssel i stugan så fick det bli detta.

Jag grejade lite i Unity för något år sedan och lärde mig vissa grunder. Jag provade också på lite Augmented Reality och lyckades få ihop en väldigt enkel app och funktion i min mobiltelefon baserad på Image Targeting och Vuforia. Jag gjorde också en android-app som kunde styra min arduino-styrda bil. Inget av projektet var särskilt polerade, utan väldigt grova. Men, jag var nöjd med att lyckas att få fram ett koncept iallafall.

För att komma igång igen har jag börjat med att försöka göra ett enkelt tower-defense spel. En mycket enkel spelprincip som kan vara väldigt roligt att spela. Det jag märkt denna gång när jag sitter med Unity är att jag dels minns ganska mycket sedan sist – det är lätt att komma vidare, men jag har också märkt en sorts djupare förståelse för vissa koncept och problem jag tidigare satt med länge löser jag nu ibland överraskande fort.

I klippet förklaras konceptet kring speltypen ”Tower Defense” tydligare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *